We moeten ons erbij neerleggen dat de Arameeërs uiteindelijk (na 50 jaar) toch compleet zullen assimileren in Nederland. 


Commentaar (14)Add comments
CS. schreef op 09 juli 2009 om 17:16 uur
 

Onderwerp: Twijfel..

Ik heb zo m'n twijfels bij deze stelling.
De meeste jongeren die in Nederland zijn opgevoed passen zich wel aan maar je hebt er ook wel een paar bij zitten die hun cultuur niet 'opgeven'. Iedereen denkt er natuurlijk anders over, dat ligt ook aan de opvoeding die je thuis hebt gehad. Als je thuis nooit een woord suryoyo hebt gesproken lijkt het me logisch dat je over 50 jaar gewoon een Nederlander bent.

Ik vind de stelling wel goed en zou het ook jammer vinden als dit zou gaan gebeuren.

SC schreef op 09 juli 2009 om 18:02 uur
 

Onderwerp: ..

Het heeft niets te maken met bewuste assimilatie. Als je wilt kunnen functioneren in Nederland zul je sommige dingen van de heersende cultuur aan moeten nemen. Dit houdt verder helemaal niet in dat je in privésferen ook die cultuur toe moet laten.
De Nederlandse en de Aramese cultuur kunnen prima naast elkaar in één leven verenigd worden. Het is in elk geval de moeite waard, want beiden hebben zo hun goede en minder goede kanten.
Het is een persoonlijke keuze of je de ene cultuur meer op de voorgrond zet dan de andere. Wanneer veel mensen besluiten de Nederlandse cultuur op nummer één te zetten, en die vrijheid hebben ze, dan heeft de rest zich er uiteraard bij neer te leggen.

Johny M. schreef op 09 juli 2009 om 18:04 uur
 

Onderwerp: Taal

Volgens mij gaat het assimilatieproces zo snel en is iedereen zo druk met zichzelf bezig, dat we zelf niet meer realiseren dat we straks onze eigen identiteit hebben verloren.

CS, je neemt de taal als voorbeeld. Dit is één aspect van onze identiteit, maar voor ons gevoel misschien wel het allerbelangrijkste.

Als ik naar mijn directe omgeving kijk (broers neven/nichten, vrienden), dan vraag ik me af of hun (klein)kinderen überhaupt nog hele en begrijpelijke Aramese zinnen kunnen maken.

Als het iemand is die het hun kinderen kan leren, dan zijn dat onze ouders over 10-15 jaar (onze opa's en oma's zijn er dan helaas niet meer). Gebeurt dat niet, dan vrees ik dat het op dat moment een kwestie van aftellen wordt of van kunstmatig proberen de boel in leven te houden.

CS. schreef op 09 juli 2009 om 19:20 uur
 

Onderwerp: -

SC, we kunnen prima leven zo in Nederland maar er gaan zeker wel dingen veranderen. Maar het is toch jammer als je een andere cultuur op nummer 1 zet en niet je eigen cultuur?

Johny, ik begrijp je punt over je directe omgeving. In elke familie komt dit wel voor, bij mij ook.

Het is jammer als je je eigen taal niet vloeiend beheerst. Als de volgende generatie alleen maar nederlands spreekt zal de kerkdienst ook in het Nederlands worden gehouden. De haflats zullen 10x zo erg worden als nu of er worden niet eens meer haflats gehouden. Yani wat blijft er nog over van onze cultuur?

Als je Nederland vergelijkt met andere landen zoals Duitsland, Zweden dan zie ik dit echt wel gebeuren.
We kunnen er niets tegen doen, het enige wat je zelf kunt doen is je eigen kinderen opvoeden met onze taal en gebruiken.



Johny M. schreef op 09 juli 2009 om 21:43 uur
 

Onderwerp: educatieprogramma's en -tools

CS, volgens mij kan er wel aardig wat aan gedaan worden; als we het goed aanpakken, kunnen we onze taal naast het Nlds in stand houden, zoals SC schreef. Wat we kunnen doen, is investeren in en concentreren op bijvoorbeeld:

- educatieprogramma's in het Aramees;

- educatietools, zoals DVD's/CD's/leerboeken Aramees voor alle leeftijden maar vooral kinderen (tekenfilmpjes en kinderboeken zijn belangrijk);

- de gesproken taal op schrift vastleggen en er een literatuur in creëren zodat we al lezend onze kennis van de taal kunnen bijhouden en verbeteren.

- onze omgeving bewust blijven maken dat we de taal moeten bewaren en het dagelijks thuis, in de kerken en organisaties blijven spreken.

Etc.

CS. schreef op 09 juli 2009 om 23:21 uur
 

Onderwerp: .

Het is gewoon een schande dat sommige onze taal niet beheersen. Deze hulpmiddelen zouden niet eens nodig moeten zijn! Zo zie je maar weer dat ons volk langzamerhand steeds een kleinere plaats inneemt in deze maatschappij.
Je ziet nu de jongeren onderling niet eens suryoyo met elkaar praten waarom zullen ze het dan wel over 50 jaar gaan doen?

We kunnen niet voor politie agent gaan spelen maar in veel families word niet een suryoyo in huis gepraat. Als dat al niet gebeurd dan kun je niet verwachten dat het over 20-50 jaar wel gaat gebeuren met al deze hulpmiddelen.
Nu heb je ook madressé voor de kinderen maar ze leren alleen de liedjes voor de kerk.
Ik zou juist willen dat ze daar meer leren over onze cultuur, taal en het schrift.

Je ziet al zoveel verschillen met hoe het 10-20 jaar geleden was. De jeugd van tegenwoordig is teveel geintegreerd in de nederlandse maatschappij. Ze nemen de gebruiken van de NL'ers over en niemand die ze tegen houdt.

Johny M. schreef op 10 juli 2009 om 15:19 uur
 

Onderwerp: Literatuur en hulpmiddelen zijn juist nodig

In een aantal dorpen/steden spraken ze alleen nog Koerdisch, Arabisch of Armeens. Ze kunnen er nu dus niets aan doen dat ze geen Aramees kennen. Maar sommigen hebben het hier in de diaspora weer opnieuw van hun mede-Arameeërs geleerd.

Zulke hulpmiddelen zijn normaal. Elk land heeft educatiemateriaal nodig om de taal te leren, te beginnen bij peuters en kinderen. Volgens mij is het eerder niet normaal en gezond dat ons volk die nog steeds niet heeft.

We hebben niet eens serieuze literatuur in het Tur 'Abdin Aramees die breed gelezen wordt. Zelfs de rijke literatuur van het Edessaans Aramees die we wel hebben, wordt niet veel gelezen of bestudeerd.

CS. schreef op 10 juli 2009 om 19:29 uur
 

Onderwerp: *

Daarom zeg ik ook dat ze bij de madrassé meer lessen moeten geven in de taal en het schrift zodat de jongeren het Aramees beter gaan beheersen.

We wonen al zolang hier dat we er niet bij nadenken hoe het later zal zijn.

Johny M. schreef op 10 juli 2009 om 22:44 uur
 

Onderwerp: Agreed

Daarover ben ik het helemaal met je eens. Er mag best meer onderwezen worden dan alleen de kerkgezangen die min. 80% v/d shamoshe niet verstaan.

CS. schreef op 11 juli 2009 om 01:13 uur
 

Onderwerp: Klopt

Ik zelf snap soms niet wat de kasho zegt of wat er gezongen wordt terwijl ik een shamushto ben.
Als je wat verandert wilt zien moet je toch met de kasho/hasyo praten die kunnen er wat aan doen. Ik denk wel dat de hasyo hier werk van gaat maken. Hij vindt het wel belangrijk dat de jongeren van nu meer intresse krijgen in onze kerk, gebruiken, taal etc.

I. A. schreef op 10 januari 2010 om 00:18 uur
 

Onderwerp: ...

Ik ben het niet helemaal eens met de stelling.
Te beginnen met het woord 'assimilatie', ik ben van mening dat er nooit sprake kan zijn van volledige assimilatie. Zoals ook eerder is opgemerkt, is men niet in staat om volledig afstand te doen van de eigen cultuur, normen en waarden. Hierdoor denk ik dat het woord 'integratie' meer gepast is voor deze stelling.
Het parsdox van de integratie proces is complex. Aan de ene kant dient men, om een acceptabel en respectvol leven te kunnen leiden, zich te mengen met de Nederlandse cultuur en zich eventueel aan te passen aan de geldende regels en manier van omgang. Wij hebben per slot van rekening zelf ervoor gekozen om naar Nederland te komen. En aan de andere kant zal dat ten koste gaan van de eigen cultuur. De vraag die hierbij relevant is; waar ligt de grens?
Tegenwoordig worstelen veel jongeren met deze vraag. Als gevolg hiervan is er sprake van een indentiteitscrisis waar jongeren zich in bevinden. Want als je je als 'nederlands' opstelt zul je door de rest van de groep als verrader of als buitenbeentje worden beschouwd. En als je je afschermt van het 'nederlandse' en vast blijft houden aan je eigen cultuur zult je ook veel problemen en barierres tegenkomen, die het je moeilijk gaan maken om hier een volwaardig leven te kunnen leiden.
Het hangt uiteindelijk af van de opvoeding die de ouders hun kinderen geven, de omgeving waarin de jongeren opgroeien, de persoonlijkheid van de jongeren, maar ook van de economische en politieke situatie in Nederland, hoe de jongeren met de identiteitscrisis zullen omgaan, en waar ze dus uiteindelijk de integratie- grens gaan leggen.
Hierdoor vind ik dat de stelling negatief is gesteld. Uit de resultaat van de poll op deze site over integratie geeft de meerderheid van de mensen aan dat de integratie van de Arameese gemeenschap 'te goed' is! Ik vind dit eigenlijk een goed teken. Dat er dan gesteld kan worden dat dat ten koste gaat van onze Arameese cultuur is begrijpelijk. Hier ligt dus een taak voor de orgaisaties en de kerken om de jongeren te blijven herinneren aan hun afkomst.
Maar ik ben eigenlijk ervan overtuigd dat de Arameese jongeren uiteindelijk nooit zullen doorschieten in de integratieproces en dat ze een goed balans kunnen vinden tussen het Nederlandse en Arameese identiteit.
Want als het erop aankomt zal iedere Arameese jongere een voorkeur hebben voor de Arameese groep en manier van leven.

asu schreef op 10 april 2010 om 00:37 uur
 

Onderwerp: ...

ik vind het erg dat het gaat gebeuren de suryoye die ik ken die kunnen wel suryoyo maar sommige kennen alleen scheldwoorden en als je vraagt hoezo kan je geen geen suryoyo zeggen ze tja ze intergreren net als nl die zeggen ook dat ze gelovig zijn maar elke minuut met gvd enz. spotten

R schreef op 17 mei 2010 om 13:56 uur
 

Onderwerp: ...

De stelling:

We moeten ons erbij neerleggen dat de Arameeërs uiteindelijk (na 50 jaar) toch compleet zullen assimileren in Nederland.

Ik wil ermee oneens zijn.. ik zeg bewust "ik wil". Ik denk niet dat het na 50 jaar al zal gaan gebeuren, maar uiteindelijk (op de wat langere termijn) misschien toch wel.

Als ik kijk naar de Aramese jeugd, wat zie ik dan? Een klein groepje dat zich echt met de Suryoye bezig houdt, naar de kerk gaat, etc.

Het grootste deel van de Aramese jongeren (van wat ik zie) houden zich meer bezig met mooie kleding dragen, haren netjes, make-up op, MSN, Hyves waar ze vaak ook gewaagde foto's van zich opzetten (want dat is mooi en in). Jonge jongens hebben vriendinnen en jonge meisjes hebben al een vriend (die niet altijd Suryoye zijn.
Wie heeft het dan nog over behoudt van geloof en cultuur?

I.A schreef: Want als het erop aankomt zal iedere Arameese jongere een voorkeur hebben voor de Arameese groep en manier van leven.

Daar ben ik het niet mee eens, ik ken heel veel vernederlandste Suryoye, die voelen zich helemaal geen Suryoye meer en gedragen zich er zeker niet naar.
Wat kunnen we hieraan doen?
Ik persoonlijk niet veel, maar als moeder van vier kleintjes zie ik het als mijn taak om in ieder geval mijn kinderen er op te wijzen dat we Suryoye zijn. Dat we anders zijn op culturele vlak en vooral ook door ons geloof!

Tur abdin schreef op 06 juli 2010 om 22:44 uur
 

Onderwerp: terug

Ik heb maar een droom en dat is terugkeren met z'n allen


Schrijf commentaar
kleiner | groter

security image
Schrijf de volgende tekens


busy